Mediakompetenssia saksalaisittain – matkapäiväkirja 7.-12.5.2012

Opintomatkalla Schleswig –Holsteinin läänissä 7.-12.5.2012

Maanantai 7.5.2012

Tapasimme muun matkaseurueen (Miina Kuopion Po1nt:sta, Seija Mikkelin Olkkarista, Anna ”Mediavaikuttamisen parhaat eurooppalaiset käytännöt” -hankkeesta sekä Jere Otavan Opistosta) kanssa aamuyhdeksältä Helsinki-Vantaan lentokentällä. Matkaseurueen muut jäsenet olivat allekirjoittaneelle entuudestaan tuntemattomia, mutta onneksi Anna oli helpottanut oikean seurueen bongaamista pukemalla päälleen oikein pirtsakan kirkkaanturkoosit housut.

Lentomatkan yleinen saldo: paljon jaettua tietoa itäsuomalaisista media- ja nuorisotyön hankkeista, lievää matkapahoinvointia ja yksi kadonnut matkalaukku. Hampurin lentokentällä meitä oli vastassa viikon isäntämme John Goss, joka ajoi meidät majapaikkanamme toimivaan nuorisokeskukseen Bad Segebergissä. Käytimme iltapäivän itsemme ja edustamiemme hankkeiden esittelyyn. John kertoi meille edustamastaan Schleswig-Holsteinin läänin nuorisopiiristä, yleisesti läänistä sekä paikallisesta nuorisotyöstä.

Isäntämme John oli ajattelevaisesti varannut illaksi saunan käyttöömme. Niinpä saimme illan päätteeksi karistaa matkan rasitukset saunoen ja kerätä voimia tulevaa ohjelmantäytteistä viikkoa varten!

Tiistai 8.5.2012

Sääennusteista poiketen tiistai-aamu valkeni aurinkoisena. Aamupäivän ohjelmassamme oli tutustuminen Stormanin nuorisopiiriin, jossa Ansgar Büter-Menke esitteli piirin toimintaa ja erityisesti mediaan liittyviä projekteja. Ensimmäinen projekti, josta Ansgar kertoi, oli  ”Stormini” – kesäleiri, jossa 9-13 asuvat viikon ajan pienoiskaupungissa osallistuen kaupungin elämään muun muassa töitä tehden. Yksi tarjolla olevista työpaikoista on mediapaja – 10 lapsen ryhmä tuottaa, kuvaa, toteuttaa ja editoi uutislähetyksen, joka esitetään osana oikeaa paikallisen TV.n uutislähetystä. Kaikki toteutetaa ”oikeilla” työvälineillä ja lapsista koostuva työntekijäjoukon apuna (ei päällepäsmäröimässä) on alan ammattilaisia. Edellä kuvattu toiminta toteuttaa mediakasvatusta piirin toimintatavan mukaisesta – käytännöllisesti ja tekemisen kautta.

Toinen esitelty projekti oli The Anhalt Project. Kyseessä olevassa kansainvälisessä projektissa joukko nuoria osallistua survival-henkiselle kurssille pienellä Tanskalle kuuluvalla Anhaltin saarella. Heidän ei annettu käyttää minkäänlaisia mediavälineitä, vaan heidän tuli selvitä arkipäiväisistä askareista, kuten kokkaaminen, alueen siistinä pito, asioista yhdessä sopien. Projektin perimmäinen tarkoitus oli provosoida nuorten informaalia oppimista altistamalla heidät suurelle määrälle luppoaikaa. Ja mitä tapahtuikaan kun nuorilta vietiin mahdollisuus viihdyttää itseään netin valmiilla sisällöillä? He alkoivat tuotteliaiksi kehittäen itselleen ohjelmaa, käyttivät paljon aikaa tutustuakseen toisiinsa kielimuurista huolimatta ja osallistuivat paikallisen kyläyhteisön toimiin aktiivisesti. He opettelivat toisiltaan uusia taitoa ja järjestäytyivät tehokkaasti ruokahuollon ja siisteyden ylläpidon hoitamiseksi.

Iltapäivällä vierailimme nuorisoakatemia Segebergissä, jossa Jens Lindemann esitteli Handy Scout-projektin aikaansaannoksia. Projekti kouluttaa 13–15-vuotiaita nuoria toimimaan vertaiskouluttajina 5. luokkalaisille koululaisille. Koulutusten teemana on nettikiusaaminen ja sen ennaltaehkäisy. Koulutusten ja kouluttajien 5. luokkalaisille pitämien oppituntien menetelmät ovat osallistavia ja havainnollistavia: tehtävät kannustavat nuoria pohtimaan omaa suhtautumistaan nettikiusaamiseen monesta eri näkökulmasta. Projektin tulokset ovat olleet positiivisia: nettikiusaaminen ilmiönä on pystytty nostamaan enemmän esiin,  opettajien ja vanhempien tietoa aiheesta on voitu lisätä ja vertaiskouluttujien oppituntien kautta on myös pystytty puuttumaan aitoihin kiusaamistapahtumiin luokkayhteisöissä.

Päivän jännittävin osuus oli vielä edessä: esiintyminen paikallisen nuorten radio-ohjelman ”Radio, josta pidämme” livelähetyksessä. Edistimme positiivista suomikuvaa hoitamalla osan esiintymisestämme reippaasti saksan kielellä ja laulamalla korvia hivelevästi Peppi Pitkätossua. Ohjelman juontaja pyysi meitä suosittelemaan jotain tällä hetkellä pinnalla olevaa suomalaisartistia soitettavaksi lähetyksessä, joten…Robin saattaa pian breikata myös Saksan maalla!

Keskiviikko 9.5.

Jos tiistaina puhuimmekin sujuvasti kieliä, niin keskiviikkona sitten vasta pääsimmekin tutustuimmekin Kieliin. Aamulla minibussimme nimittäin starttasi kohti Kielin kaupunkia. Kielissä suuntasimme ensimmäiseksi Offerner Kanal-toimituksen tiloihin. Saksan lakiin on kirjattu, että jokaisella saksalaisella tulee olla mahdollisuus ilmaista itseään ja mielipiteitään radion-, tv:n ja internetin välityksellä. Kyseinen lakipykälä teki allekirjoittaneeseen melkoisen vaikutuksen! Offener Kanal on valtion tv-lupamaksuilla rahoittama asema, jonka tehtävänä on käytännössä tarjota tämä ilmaisukanava alueen asukkaille. Paitsi tilat ja laitteet esimerkiksi tv- ja radiolähetysten tekemiseen, Offener Kanal tarjoaa myös media-aiheista koulutusta paikallisille opettajille, ohjaajille ja vanhemmille.

Suomi-delegaatiokin sai taas mahdollisuuden saada äänensä kuuluville mediapedagogi Henning Fietzen johdolla. Tällä kertaan radio-esiintyminen meni jo vanhasta tottumuksesta ja todellinen koettelemus oli lyhyen televisio-ohjelman tekeminen pelkästään delegaation jäsenten voimin. Itse kameran varressa heiluneena voin todeta epäileväni suuresti, julkaistaanko tekemäämme ohjelmaa koskaan. Mutta hauskaa shown tekeminen totta vie oli!

Seuraavaksi kävimme tutustumassa isäntämme edustamaan Schleswig-Holsteinin läänin nuorisopiiriin. Organisaation toimii kattojärjestönä läänin alueella toimiville erilaisille nuorisojärjestöille. Keskustelimme järjestön edustajien kanssa erityisesti uusien medioiden käytöstä järjestötyössä ja esimerkiksi nuorten poliittisesta aktivoimisesta sosiaalisen median kautta. Mitään patenttiratkaisua emme toki keksineet, mutta eri maiden käytäntöjen ja tulosten vertailu on silti aina ajatuksia kirvoittavaa.

Torstai 10.5.2012

Torstai-aamuna bussimme starttasi tuttuun tapaan jo ennen yhdeksää – tällä kertaa kohti Lyypekkiä. Reilun tunnin autobahnilla ajelun jälkeen saavuimmekin Lyypekin Offener Kanal –keskuksen pihalle.  Siellä meille esiteltiin Offener Kanal –toimintaa lyypekkiläisittäin. Lyypekissä keskus lähettää vain radio-ohjelmia, joita paikalliset tekevätkin ahkerasti. innokkaiden musiikkiohjelmien pitäjien takia kanavalta löytyy muun muassa läänin mittavin ja monipuolisin kappalekokoelma. Kuten Kielissä, myös Lyypekin keskus järjestää ahkerasti mediakoulutusta lähialueen asukkaille ja kouluille.

Esiteltyään Offener Kanalin toimintaa keskuksen johtaja Michael Lupaatsch vei meidät kävelylle Lyypekin sokkeloisille, mutta kovin idyllisille kujille.  Paikallisoppaamme avulla tutustuimme Lyypekiin, joka muuten jäisi turistilta huomaamatta – kaupunki on tiheään rakennettu ja siellä täällä talojen välissä on pieniä ”tunneleita” joiden päästä löytyy mitä ihastuttavimpia sisäpihoja. Nämä sisäpihat on laitettu asukkaiden toimesta viihtyisiksi ja onkin kuulemma hyvin tavallista, että naapurit kerääntyvät näille pihoille yhteisille ruokahetkille tai illanviettoihin.

Lounaan jälkeen vierailimme Lyypekin yliopistossa multimedian laitoksella. Siellä professori Thomas Winkler esitteli meille hänen poikkitieteellisen tutkimusryhmänsä opetuskäyttöön kehittämiä interaktiivisen teknologian sovelluksia. Ryhmän peruslähtökohta on, että lapset ja nuoret oppivat parhaiten liikkuessaan aidoissa opeteltavaan asiaan liittyvissä ympäristöissä ja saadessaan konkreettisesti työskennellä käsiteltävän aiheen parissa. Tästä ajatuksesta juonsi myös heidän hankkeensa nimi ”Kids in Motion”. Uusi teknologia mahdollistaa opetuksen mobilisoitumisen näihin aitoihin ympäristöihin. Ryhmässä saatujen tulosten mukaan lapset ja nuoret ovat ylpeitä, kun heitä osallistetaan oppimisprosessissa ja heidän omaan asiantuntijuuteensa luotetaan.  Tämä johtaa myös syvempään oppimiseen, sillä kun lapset ja nuoret ovat päässeet aktiivisesti osallisiksi tiedon rakentamiseen, hankintaan ja valintaan, tiedosta tulee ”heidän” tietoaan, jota mielellään esitellään myös toisille. Professori Winkler esitteli joukon tutkimusryhmän kehittämiä opetus- ja oppimissovelluksia, muun muassa pelejä, koulun aulatiloihin sijoitettavat interaktiiviset opetustaulut ja koulun oman ”youtuben”, suljetun palvelun jonne oppilaat voivat tuottaa omia videoitaan. Tutkimusryhmän tuotosten innovatiivisuus ja toiminnasta paistava innostuneisuus tarttui meihin kuulijoihinkin ja yksi jos toinenkin intoutui muotoilemaan päässään erilaisia suunnitelmia esimerkiksi mobiililaitteiden hyödyntämisestä nuorisotyössä.

Perjantai 11.5.2012

Opintomatkamme viimeisenä päivänä matkustimme länsirannikolle, Tönningin kaupunkiin. Tonning oli myös idyllinen ja vehreä pikkukaupunki. Alueen erikoisuuksiin kuuluu erittäin voimakkaana ilmenevä vuorovesi-ilmiö, jonka ansioista rantaviiva vetäytyy iltapäivisin kilometrikaupalla. Kun näin käy, heittää osa paikallisista kengät nurkkaan ja menee veden alta paljastuneeseen mutavelliin harrastamaan vattikävelyä. Tekee varmaan hyvää pohkeille!

Ensimmäinen vierailukohteemme oli Mediakeskus Heide, tarkemmin sanottuna Schnittpunkt (leikkauspiste) niminen mediakasvatusjärjestö. Järjestö koostuu vapaaehtoisista opetus- ja media-alan ammattilaisista ja se ei saa rahoitusta lääniltä tai valtiolta ja on siten riippumaton ja vapaa tekemään mitä tahtoo. Toisaalta järjestö joutuu käyttämään luovuutta ja aikaa rahoituksen etsimiseksi toiminnalleen. Tähän asti tarvittava raha on kuitenkin aina jostain löytynyt ja järjestö on kehittänyt tuotteita, esimerkiksi äänikirjoja ja dvd:itä, joiden myynnistä saatavilla tuloilla muusta toiminnasta kertyneet kulut on saatu katettua. Schnittpunktin peruslähtökohta on, että he eivät toiminnassaan jätä nuoria statistin rooliin, vaan nuoret itse ovat toiminnan ideoinnissa ja toteuttamisessa suurimmassa roolissa. Media-ammattilaisten tehtävä on vain tukea ja auttaa nuoria heidän omien ideoidensa toteuttamisessa. Erityisesti järjestö korostaa vertaiskasvatuksen tärkeyttä ja mahdollisuuksia mediaan liittyen ja he ovatkin kehittäneet vuosien mittaan standardisoidun vertaiskasvatuksen mallin. Vertaiskasvatuksen toimivuuteen on helppo uskoa – mainio esimerkki nuorten innovatiivisuudesta oli heidän kehittämänsä verkko- ja facebook-aiheinen lautapeli, jota voi käyttää paitsi viihdyttävänä ajanvietteenä myös mediakasvatuksellisena alustuksena ja ajatusten herättelijänä. Mahdollistamalla tämänkaltaisen toiminnan, järjestö tunnustaa nuorten oman asiantuntijuuden nuoria koskettavien mediailmiöiden parissa.

Matkan viimeinen vierailukohteemme oli nuorisokeskus Tönning. Keskuksen toiminta erosi suomalaisten nuorisotalojen toiminnasta oikeastaan vain yhdessä suhteessa – keskuksessa oli vain yksi vakituinen palkkatyöntekijä. Muuten toiminta pyöri kahdeksan vapaa-ehtoisen nuoren toimesta – ei ihan pieni vastuu, varsinkin kun keskus oli käytännössä auki joka päivä kahdesta vähintään kahdeksaan. Keskuksen johtajan Udon luotto nuoriin oli kuitenkin vankkumaton, eikä vandalismia ollut hänen mukaansa esiintynyt koskaan. Paitsi käytännön toiminnassa, vapaaehtoisten kahdeksikko olivat lähes tasavertaisessa roolissa myös talon toiminnan suunnittelussa ja päätöksenteossa.

Viimeisen yhteisen illallisemme päätteeksi arvioimme viikon antia ja mietimme mitä oppimastamme viemme tuliaisina omiin työpaikkoihimme ja hankkeisiimme. Schleswig-Holsteinin läänin mediakompetenssityö teki minuun kokonaisuudessaan vaikutuksen ja etenkin asukkaille suodut mahdollisuudet saada äänensä kuuluville monipuolisesti eri mediavälineiden kautta on jotain, minkä toisin ehdottomasti myös Suomeen, mikäli vain voisin. Hiukan realistisemmaksi tavoitteeksi päätin kuitenkin ottaa vertaisohjauksellisen mediakasvatuksen hyödyntämismahdollisuuksien pohtimisen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: